Marketing automation
Programy lojalnościowe w e-commerce: Najlepsze aplikacje do Shopify
Bartosz Behrendt
2/3/2025

Różne formy wynagradzania lojalności klientów do marki to powszechna praktyka w sprzedaży – prawdopodobnie każdy z nas posiadał kiedykolwiek przynajmniej jedną kartę lojalnościową do kawiarni lub dużej sieci supermarketów. Przełomem stało się przeniesienie tych samych strategii do świata e-commerce. Liczne korzyści dla firm związane z tym typem działań sprawiły, że programy lojalnościowe stanowią kluczową strategię wspierającą rozwój oraz zapewniającą stałość transakcji w e-commerce. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją działalność na platformie Shopify, czy prowadzisz prężnie działający sklep i chcesz go dalej rozwijać – wdrożenie programu lojalnościowego może być kluczem do zwiększenia retencji klientów i generowania większych przychodów.

W tym artykule przyjrzymy się, czym są programy lojalnościowe, dlaczego są ważne w e-commerce, jakie korzyści mogą przynieść Twojemu sklepowi oraz które aplikacje kompatybilne z Shopify najlepiej sprawdzą się do szybkiego i efektywnego wdrożenia programu w Twoim sklepie.

Co to jest program lojalnościowy i dlaczego warto go oferować?

Program lojalnościowy to popularna strategia w sprzedaży polegająca na nagradzaniu klientów za ich zaangażowanie i ponowne zakupy. Punkty zdobywane za realizację zamówienia,  polecenie sklepu innym kupującym lub inne aktywności (np. pobranie aplikacji mobilnej) można najczęściej wymienić na zniżki, prezenty lub inne korzyści odpowiadające na potrzeby klientów. 

Dlaczego programy lojalnościowe stały się tak popularne w e-commerce? Oto kilka głównych powodów:

  • zwiększanie liczby powracających klientów (wzrost Customer Retention Rate): konsumenci w internecie są szczególnie skłonni do kierowania się przede wszystkim najniższą ceną. Wynagradzanie lojalności to znaczący argument, by przekonać ich do ponownych zakupów w Twoim e-commerce;
  • generowanie większych przychodów (wzrost Customer Lifetime Value): badania pokazują, że powracający klienci są skłonni wydawać znacznie więcej niż nowi kupujący;
  • zwiększenie satysfakcji z zakupów: docenianie lojalności sprawia, że klienci czują dodatkową satysfakcję po zakupie i są zmotywowani do wybierania tej samej marki w przyszłości;
  • więcej danych o Twoich klientach: programy lojalnościowe pomogą Ci zbierać więcej jakościowych danych o klientach i ich nawykach zakupowych, które możesz wykorzystać do jeszcze precyzyjniejszych działań marketingowych.

Te korzyści, w połączeniu ze stosunkowo prostym wdrożeniem za pomocą wtyczek do Shopify, powodują, że coraz więcej firm decyduje się na rozwijanie programów lojalnościowych w e-commerce.

Dobre programy lojalnościowe mogą zwiększyć przychody ze sprzedaży wśród klientów zbierających punkty nawet o 15-25% rocznie poprzez zwiększenie częstotliwości zakupów, ich wartości lub obu tych czynników (według badania McKinsey). Wzrost retencji klientów o 5% może przekładać się nawet na 25% większe zyski (według badań Bain & Company).

Rodzaje programów lojalnościowych

Nie wszystkie programy lojalnościowe są takie same — ich funkcjonalności różnią się, a wybór najlepszego programu zależy od strategii firmy. Oto najpopularniejsze metody lojalizacji klientów.

1. Programy punktowe

To jedno z najprostszych (i najpopularniejszych) rozwiązań. Klienci zdobywają punkty za działania takie jak zakupy, zapis do newslettera czy recenzje produktów, które mogą wymienić na nagrody, np. zniżki, darmową dostawę lub prezenty.

Najlepiej sprawdzi się do: zachęcania klientów do regularnych zakupów.

Rekomendowane wtyczki Shopify: Yotpo: Loyalty & Rewards, GroWave, Smile


2. Programy VIP oparte na progach

Inna strategia programów lojalnościowych to oferowanie kilku progów programu (np. Silver, Gold, Platinum) – im więcej zrealizowanych zamówień, tym lepsze nagrody otrzymuje klient. Tego typu programy zachęcają klientów do aspirowania do wyższych poziomów zniżek lub dostępu do ekskluzywnych korzyści.

Najlepiej sprawdzi się do: zwiększania częstotliwości zakupów.

Rekomendowane wtyczki Shopify: Yotpo: Loyalty & Rewards, GroWave, Smile


3. Programy polecające

Programy oparte na poleceniach pozwalają klientom otrzymywać nagrody za skuteczne nakłonienie innych do zakupów.

Najlepiej sprawdzi się do: pozyskiwania nowych klientów w sposób efektywny kosztowo.

Rekomendowane wtyczki Shopify: ReferralCandy, UpPromote, BixGrow, a także Yotpo: Loyalty & Rewards, GroWave, Smile.

4. Systemy prowizyjne i afiliacyjne

Ten typ programu oferuje użytkownikom prowizję lub kwotę do wydania w sklepie w zamian za skuteczne promowanie marki. System ten świetnie sprawdza się we współpracy z influencerami, a dzięki wdrożeniu go dla klientów każda osoba może stać się ambasadorem Twojej marki. W odróżnieniu od programu poleceń, w przypadku systemów afiliacyjnych i prowizyjnych można różnicować nagrody dla klientów w zależności od przychodów, które marka uzyskuje z ich polecenia.

Najlepiej sprawdzi się do: budowania sieci ambasadorów i influencerów.

Rekomendowane wtyczki Shopify: ReferralCandy, UpPromote, BixGrow, a także GroWave i Yotpo: Loyalty & Rewards (z ograniczeniem).


5. Cashback 

Ta funkcjonalność umożliwia klientom otrzymywanie zwrotu części kwoty wydanej na zakupy za każdym razem, gdy kupią coś w Twoim sklepie. 

Najlepiej sprawdzi się do: przyciągnięcie klientów, którzy liczą na szybką gratyfikację.

Rekomendowane wtyczki Shopify: ReferralCandy

Dodatkowe funkcjonalności
Dodatkowe funkcjonalności, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze wtyczki do programów lojalnościowych, to:

  • wcześniejszy dostęp do produktów i promocji dla wybranych klientów (dostępne w: Yotpo: Loyalty & Rewards i Smile);
  • analityka mierząca efektywność programów (dostępna we wszystkich rekomendowanych aplikacjach).

Zestawienie funkcjonalności i kosztów programów lojalnościowych

Yotpo:
Loyalty & Rewards
GroWave Smile ReferralCandy UpPromote BixGrow
Program poleceń TAK TAK TAK TAK TAK TAK
Program lojalnościowy
z progami VIP
TAK TAK TAK NIE NIE NIE
System punktowy - przyznawanie i wymiana (spalanie) punktów TAK TAK TAK NIE NIE NIE
System prowizyjny TAK NIE NIE TAK TAK TAK
Early access dla klientów TAK NIE NIE NIE NIE NIE
Program afiliacyjny
np. z ambasadorami marki,
influencerami, innymi markami
TAK, ale ograniczony TAK NIE TAK TAK TAK
Program cashback NIE NIE NIE TAK NIE NIE
Analityka (badająca efektywność
programów)
TAK TAK TAK TAK TAK TAK
Warunek przyznania
nagrody obu użytkownikom
pierwszy zakup przez osobę polecaną pierwszy zakup przez osobę polecaną pierwszy zakup przez osobę polecaną pierwszy zakup przez osobę polecaną pierwszy zakup przez osobę polecaną pierwszy zakup przez osobę polecaną
Dostosowanie wyglądu widegtów i modułów do brandingu marki TAK TAK TAK TAK TAK TAK, ale ograniczone
Na początkowym etapie rozwoju Cennik Cennik Cennik Cennik Cennik Cennik
Dodatkowe koszty
(orientacyjnie)
$0.20 za każde jedno
zamówienie po
przekroczeniu liczby
zamówień określonej
w planie

*inni klienci w opiniach
wspominają o ukrytych
kosztach
– warto uważać
$15 za każde 100 zamówień
po przekroczeniu liczby
zamówień określonej
w planie
w planie za $199:
$20 za każde 100
zamówień po
przekroczeniu 2500
zamówień
+3.5% prowizji dla
developera wtyczki
od opłaconej transakcji
pochodzącej
z programu poleceń
wyceniają dodatkowo -
jeśli klient ma jakąś
niestandardową potrzebę

Dlaczego warto wdrożyć program lojalnościowy w e-commerce?

Zarówno Twój biznes, jak i klienci Twojego sklepu, mogą wiele skorzystać na wdrożeniu programu lojalnościowego. 
Korzyści dla Twoich klientów:
  • Zniżki i nagrody: to podstawowa, wymierna korzyść dla klientów – ich lojalność jest wynagradzana.
  • Lepsze doświadczenie zakupowe: zbieranie punktów i zdobywanie nagród sprawiają, że zakupy przypominają wciągającą grę, dzięki czemu klienci odczuwają jeszcze większą satysfakcję z kupowania u Ciebie.
  • Silniejsza więź z marką: programy lojalnościowe budują zaufanie i długoterminowe relacje między klientami a marką, a to otwiera przestrzeń do tworzenia społeczności zadowolonych klientów wokół marki. Zaangażowana społeczność pozwala klientom na poczucie przynależności i wspólnych wartości z innymi lojalnymi klientami.
Korzyści dla Twojego e-commerce:
  • Wyższe wskaźniki retencji: im większe zaangażowanie w program lojalnościowy, tym więcej powracających klientów, a dzięki temu również większe przychody.
  • Większe ROI: wraz ze wzrostem LTV (wartości wszystkich zakupów, które zrealizuje pozyskany klient), wzrasta Twój zwrot z inwestycji w pozyskanie klienta.
  • Mniejsze wydatki na pozyskanie nowych klientów: efektywny program afiliacyjny lub prowizyjny może oznaczać zmniejszenie wydatków na pozyskiwanie nowych klientów.
  • Więcej danych o Twoich klientach: większa liczba lojalnych klientów oznacza bardziej szczegółowe dane o Twojej grupie odbiorców – co najchętniej kupują, jak często, jaka komunikacja marketingowa jest najskuteczniejsza, etc.

Skorzystaj z pełnego wsparcia we wdrożeniu programu lojalnościowego w Shopify

Wybranie odpowiedniej wtyczki i wdrożenie programu lojalnościowego w Twoim e-commerce może wydawać się skomplikowane, ale wcale nie musi takie być. W Adtrip oferujemy pełne wsparcie w procesie, dzięki któremu możesz liczyć na płynne i efektywne wdrożenie.

W czym możemy wesprzeć Twoją firmę?

  • Wybór najlepszego rozwiązania: pomożemy Ci wybrać najbardziej odpowiednią aplikację lojalnościową, uwzględniając potrzeby Twojej firmy.
  • Wsparcie techniczne: nasi eksperci gwarantują sprawną integrację z Twoim sklepem Shopify.
  • Promocja programu lojalnościowego: przygotujemy i wdrożymy plan komunikacji, który pozwoli Ci zbudować świadomość i zebrać członków programu. 
  • Optymalizacja po wdrożeniu: będziemy śledzić i analizować wyniki programu lojalnościowego i wprowadzać niezbędne optymalizacje, żeby pomóc Ci zmaksymalizować jego efektywność.

Zwiększaj powracalność klientów i rozwijaj swój e-commerce

Wdrożenie odpowiedniego programu lojalnościowego może zmienić sposób, w jaki klienci wchodzą w interakcję z Twoją marką i zapewnić Ci zwiększenie przychodów. Niezależnie od tego, czy interesują Cię systemy punktowe, programy poleceń czy afiliacja, możemy pomóc Ci na każdym etapie.

Skontaktuj się z nami i zacznij budować retencję klientów w swoim e-commerce!


Najczęściej zadawane pytania: programy lojalnościowe w e-commerce na Shopify

Jak wybrać odpowiednią aplikację do programów lojalnościowych do mojego sklepu na Shopify?
Zacznij od określenia swoich celów. Czy chcesz, by aplikacja oferowała jeden konkretny typ programu (np. program punktowy), czy może zależy Ci na jednej wtyczce, dzięki której przetestujesz kilka funkcjonalności w swoim sklepie w Shopify? Weź pod uwagę preferowany zakres funkcjonalności, a także koszt wdrożenia i korzystania z aplikacji. 

Jakie typy programów lojalnościowych sprawdzają się najlepiej w e-commerce?
Idealny program lojalnościowy zależy od grupy docelowej i modelu biznesowego, a także wielkości Twojego sklepu. Popularne typy to:

  • programy punktowe: punkty za zakupy wymienne na nagrody;
  • systemy VIP z poziomami: motywują klientów ekskluzywnymi korzyściami do wysokiej aktywności;
  • programy poleceń: zachęcają klientów do promowania sklepu i pozyskiwania nowych kupujących;
  • systemy afiliacyjne: klienci stają się ambasadorami marki w zamian za prowizję.

Płatne członkostwo sprawdza się najczęściej w dużych biznesach, podczas gdy pozostałe typy mogą są doskonale także dla małych i średnich sklepów internetowych. 

Czy programy lojalnościowe działają w przypadku małych i średnich sklepów internetowych?
Oczywiście. Programy lojalnościowe przynoszą korzyści firmom każdej wielkości. W przypadku mniejszych sklepów mogą być bardzo skutecznym sposobem na zatrzymanie klientów i konkurowanie z większymi sklepami.

Czy trudno jest wdrożyć program lojalnościowy na Shopify?
Większość wtyczek kompatybilnych z Shopify jest zaprojektowana tak, aby ich konfiguracja była prosta. Jeśli jednak masz wątpliwości lub chcesz mieć pewność, że wdrożenie przebiegnie płynnie i zostanie dobrze przeprowadzone, nasz zespół może wesprzeć Cię w całym procesie — od wyboru aplikacji po jej wdrożenie i optymalizację.

Jakie są najlepsze praktyki zarządzania programem lojalnościowym?
Aby program lojalnościowy efektywnie działał, trzeba rozważyć te elementy:

  1. Jasno określone nagrody: korzyści muszą być jasno określone i atrakcyjne, tak, by przyciągały klientów.
  2. Promowanie programu: upewnij się, że klienci dowiedzą się, że prowadzisz program lojalnościowy. 
  3. Monitoruj KPI: śledź wskaźniki takie jak CRR (wskaźnik retencji), LTV oraz to, jaki procent Twoich klientów to członkowie programu lojalnościowego.

Jasno określone nagrody: korzyści muszą być jasno określone i atrakcyjne, tak, by przyciągały klient

Czy mogę jednocześnie korzystać z więcej niż jednej funkcjonalności programu lojalnościowego?
Tak, łączenie różnych modeli lojalnościowych może przynieść skumulowane korzyści, możesz na przykład oferować system punktowy wraz z bonusami za polecenia lub stworzyć poziom VIP w ramach programu punktowego. Wiele wtyczek do Shopify umożliwia łączenie różnych funkcjonalności programów lojalnościowych. Dobrze dobrana strategia może pomóc Ci zwiększyć świadomość marki i współczynnik konwersji.

Napisz do nas
Oddzwonimy w ciągu 30 minut.
wyślij wiadomość
Wiadomość została wysłana poprawnie.
Zazwyczaj odpowiadamy w ciągu 5-15 minut i natychmiast oddzwaniamy (w godzinach pracy biura, czyli od poniedziałku do piątku, między 8:00 a 16:00). Jeśli sytuacja wymaga dodatkowej weryfikacji informacji, podejmiemy to działanie, aby móc do Ciebie wrócić z kompletną odpowiedzią.

Miłego dnia!
Zespół Adtrip
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wypełnij formularz
Wyślij Zapytanie
Formularz został wysłany!
Coś poszło nie tak. Sprawdź czy wypełnione zostały wszystkie pola lub spróbuj ponownie później.