User Generated Content

User Generated Content w e-commerce: wszystko, co musisz wiedzieć

Bartosz Behrendt
8/30/2023

Instagram Twojej firmy wygląda świetnie – inwestujesz w profesjonalne sesje zdjęciowe i wideo, kreacje są dopracowane w najmniejszych szczegółach, wszystkie treści doskonale się ze sobą komponują dzięki ściśle określonej estetyce… A jednak coś nie działa. Zaangażowanie pod postami jest znikome, podobnie konwersja i przychody z reklam. Brzmi znajomo? Trendy w marketingu i social media już od kilku lat wskazują na wzrost popularności User Generated Content (w skrócie UGC), zarówno w działaniach organicznych marek jak i płatnych kampaniach, a w tym roku ta tendencja tylko się umacnia. Czym jest UGC, dlaczego działa lepiej niż standardowe sesje zdjęciowe i jakiego rodzaju treści potrzebujesz, by osiągać najlepsze wyniki? 

Czym jest User Generated Content?

User Generated Content (UGC) to wszystkie treści tworzone przez użytkowników platform cyfrowych. W praktyce, najczęściej określa się w ten sposób posty w mediach społecznościowych poświęcone produktom albo markom – zdjęcia, wideo, wpisy albo recenzje, które nie były stworzone przez markę, a jej klientów. Obecnie UGC coraz częściej jest stałym elementem strategii content marketingowej.

UGC może być zdjęciem nowej kuchni opublikowanym na Instagramie, wideo recenzją kosmetyku na Tik-Toku albo filmem na Youtube z rankingiem telefonów – możliwości są niemal nieograniczone.

Dlaczego warto korzystać z User Generated Content?

Pomyśl o sposobie, w jaki korzystasz z social media. Podczas przeglądania Stories albo sekcji Discover na Instagramie zazwyczaj od razu wyłapujesz i pomijasz materiały sponsorowane – wyprodukowane studyjnie zdjęcia i wideo tak idealne, że wyróżniają się spośród zdjęć znajomych.

W pierwszych latach rozwoju marketingu w social media dla wielu marketerów naturalnym  było przeniesienie tradycyjnych treści reklamowych do nowego medium – te same kreacje, które trafiały do druku czy telewizji, widzieliśmy również na Instagramie lub Youtubie. 

Z jednej strony, w miarę rozwoju kolejnych platform, nabrała tempa również reklama w tych placementach w social media – użytkownicy wystawiani są na coraz więcej treści reklamowych, a marki prześcigają się w kreatywnych formatach i materiałach sponsorowanych.

Z drugiej zaś – wraz z premierą każdej kolejnej platformy zwiastuje się w niej przełomowy zwrot ku autentyczności. Instagram, Snapchat, Tik-Tok a w końcu Be Real – wszystkie przyciągały i przyciągają do siebie użytkowników obietnicą środowiska, w którym każdy może być sobą. 

Dlaczego UGC działa?

Na tej fali wzmocniła się zarówno pozycja liderów opinii i influencer marketingu (vs. standardowe reklamy), jak i tendencja, by treści publikowane w mediach przez marki były bardziej zbliżone do zdjęć i wideo od użytkowników.

Treści przygotowane przez twórców cyfrowych lub klientów (User Generated Content) są natywne dla środowiska mediów społecznościowych, a dzięki temu lepiej rezonują ze społecznością odbiorców – i odnoszą lepsze wyniki. 

Według badania Stackla z 2018 roku, 79% badanych konsumentów przyznaje, że User Generated Content wysoko wpływa na ich decyzje zakupowe (vs. 60% w 2017 r.).

Jakie są rodzaje User Generated Content i jak najlepiej je wykorzystać?

User Generated Content można podzielić w zależności od tego, kto tworzy treści:

Consumer-generated Content – treści od klientów

Treści tworzone przez zadowolonych klientów to bez wątpienia najsilniejsza korzyść dla brandów – są oni naturalnymi ambasadorami marki. Jeśli użytkownicy chętnie tworzą UGC, oznacza to ich dużą sympatię i sentyment do marki, a dzięki temu dodatkowy zasięg osiągnięty bez inwestycji w reklamę. O tym jak skutecznie pozyskiwać takie treści opowiemy w kolejnych akapitach, a jak dodatkowo je wykorzystać, by maksymalizować korzyści? 

Najpopularniejszą metodą jest udostępnianie UGC w mediach własnych marki – niektóre formy udostępniania (takie jak udostępnienie Stories lub posta we własnej relacji) nie wymagają specjalnej zgody twórcy, a w niektórych przypadkach (takich jak publikowanie zdjęcia/wideo w poście) o zgodę trzeba poprosić. 

Creator-generated Content

Innym sposobem pozyskiwania natywnych treści o marce jest nawiązywanie współpracy z twórcami cyfrowymi. W sytuacji, kiedy celem jest otrzymanie dobrej jakości treści, zdolności twórcy są dużo istotniejsze niż wielkość bazy followersów. 

Ten typ User Generated Content (UGC) można wykorzystać zarówno w publikacjach własnych marki, jak i materiałach promowanych w różnych mediach (należy zabezpieczyć możliwość takiego wykorzystania w umowie). 

Marki notują nawet pięciokrotny wzrost click-through rate i wzrost zaangażowania o 50%, kiedy UGC widnieje w reklamie.

Najskuteczniejsze typy User Generated Content (UGC)

User Generated Content może przybierać różne formy w zależności od medium. Na Instagramie będą to zdjęcia i filmy pokazujące wykorzystanie produktów lub usług, na Tik-Toku – np. challenge albo treści z wykorzystaniem chwytliwej, brandowej muzyki, a na Youtubie recenzje, instruktaże lub rankingi. 

Oto kilka konkretnych pomysłów na skuteczne treści User Generated Content (UGC):

#1 Unboxing

Relacja z odpakowywania produktu to prawdopodobnie typ treści z najdłuższą historią, który pamięta same początki Instagrama. Relacjonowanie całego procesu otrzymania paczki, rozpakowywania jej i pierwszego kontaktu z produktem ma wiele korzyści dla marki. 

Po pierwsze, cały rytuał obudowuje produkt w szczególne doświadczenie, które może być dodatkowym (i ostatecznym) impulsem do zakupu. Dzięki takiej relacji odbiorcy mają także szansę zobaczyć staranność i jakość opakowania produktów, co jest zabiegiem podnoszącym ich wartość i może uwydatnić określone wrażenie: np. Przynależność do kategorii premium lub troskę o środowisko. 

Unboxing zazwyczaj przyjmuje formę wideo, ale można przedstawić ten typ UGC również na zdjęciach – dobrze sprawdza się we wszystkich kanałach.

#2 Relacja z korzystania

Ten typ UGC to szeroki parasol, pod którym mieszczą się wszystkie treści obrazujące korzystanie z produktów lub usług na co dzień. W ramach relacji z korzystania może znaleźć się zdjęcie lub wideo stylizacji z wykorzystaniem ubrań marki, makijaż z wykorzystaniem konkretnego kosmetyku, czy przygotowanie posiłku lub napoju w urządzeniu – wszystko, co obrazuje naturalne, codzienne korzystanie z produktów i usług marki.

Publikacje tego typu mogą pojawić się w dowolnym medium i przybrać różne formy: zdjęć, krótkich wideo, czy dłuższych filmów. 

Wskazówka: Nawet krótkim formom wideo można nadać charakter vlogów, np. “OOTD (outfit of the day)”, “daily vlog” lub “morning/evening routine”, co pomaga odbiorcom nawiązać emocjonalną relację z twórcą i sprawia, że treści są jeszcze bardziej autentyczne.  

#3 Recenzja

93% konsumentów przyznaje, że recenzje online wpłynęły na ich decyzje zakupowe. Recenzje i rekomendacje są w stanie nie tylko przekonać do zakupu, ale też zainicjować potrzebę zakupową, zwłaszcza gdy wzbudzają zaufanie – są autentyczne i pochodzą od rzeczywistych użytkowników produktów i usług. 

UGC w postaci recenzji oraz testimonialu, czyli oświadczenia udzielonego przez użytkownika o jego doświadczeniu z produktem lub usługą, może przyjąć różne formy: komentarzy i ocen, opisowych postów w mediach lub wideo – zarówno krótkich form na Instagramie i Tik-Toku jak i dłuższych filmów na Youtube. 

Wskazówka: Atrakcyjność wideo UGC można dodatkowo podnieść dzięki ASMR, czyli uwydatnieniu sensorycznych aspektów korzystania z produktu i prezentacji jego cech w ten sposób. 

#4 Przed i po

Dzięki relacji przed i po skorzystaniu z produktu lub usługi odbiorcy mają szansę zobaczyć korzyści na własne oczy, a to dużo skuteczniejszy bodziec do zakupu niż samo opowiadanie o efektach. Ten typ UGC doskonale sprawdzi się dla produktów i usług wtedy, gdy wizualna zmiana jest zauważalna i robi wrażenie – to mogą być zarówno produkty o działaniu w długim okresie, jak suplementy czy przyrządy do zabiegów kosmetycznych, jak i w krótkim okresie – jak kosmetyki albo dekoracje do wnętrz.

Wskazówka: Atrakcyjność tego typu UGC można dodatkowo podnieść stosując ciekawe tranzycje między fragmentami wideo oraz koordynację z muzyką. 

#5 Ranking / “3 powody, dla których…” 

“Top 5 ekspresów do kawy”, “3 najlepsze książki do nauki angielskiego” – rankingi spotkać można na każdym kroku, i prawdopodobnie wiele razy miały udział w Twoim własnym doświadczeniu zakupowym. 

Innym ujęciem tego typu UGC są materiały w formie “3 powody, dla których ten produkt jest najlepszy” lub “5 dowodów na to, że potrzebujesz tego produktu”. W obu przypadkach twórcy dzielą się swoją opinią o produkcie, a cały materiał ma uporządkowaną w kilku punktach strukturę. 

UGC w formie rankingu to tradycyjnie temat dłuższych filmów na Youtube oraz wpisów blogowych, jednak współcześnie doskonale sprawdza się w krótkich i dynamicznych wideo na Instagramie i Tik-Toku.  

#6 Problem i rozwiązanie

Ta strategia pozwala ramach UGC w pierwszej kolejności zaadresować problem, z którym odbiorca może się utożsamić – to może być np. brak organizacji w szafie albo ubranie niedopasowane do sylwetki – oraz szybko zaprezentować łatwe rozwiązanie problemu z pomocą promowanego produktu.

To bardzo ważne, by przykuć uwagę odbiorców już w pierwszych sekundach filmu – inaczej tracimy ich uwagę i szansę na konwersję. Dlatego najlepiej sprawdzi się wizualne przedstawienie problemu i dynamiczny montaż, który gładko przeprowadzi odbiorców przez historię, którą chcemy opowiedzieć.

Wskazówka: Ten typ UGC może dobrze performować w kampanii skierowanej do szerokiej grupy odbiorców – wideo pomoże “wyłowić” osoby, które identyfikują się z problemem i klikną w reklamę. Dzięki temu możemy precyzyjnie dotrzeć do zainteresowanej grupy z kolejnymi komunikatami.

#7 Tutorial

W tutorialu użytkownicy mają szansę podzielić się podstawowymi informacjami o tym jak korzystać z produktu, ale też własnymi “dobrymi praktykami” lub niestandardowym użyciem. Ten typ treści ma szansę pokazać szerokie zastosowanie produktu i wyeksponować jego zalety (np. łatwość korzystania), a dzięki temu przełamać bariery do zakupu. 

Podobnie jak rankingi – UGC w formie tutoriali, które pierwotnie znaliśmy głównie z dłuższych wideo na Youtube, można doskonale przenieść na krótki format filmu na Instagramie i Tik-Toku.

Jak pozyskiwać UGC?

Najlepszym źródłem UGC są oczywiście zaangażowani klienci – ale to nie jedyna droga pozyskania contentu. Oto kilka skutecznych metod na zebranie User Generated Content:

#1 Poproś społeczność

Według danych zebranych przez Offerpop (teraz Wyng, platforma z branży marketingu), więcej niż 50% klientów chce, żeby marki powiedziały im co uwzględniać, kiedy przygotowują i udostępniają UGC

Gdy marki jasno komunikują, że zależy im na User Generated Content (oraz jakich, ze wskazaniem kanału i konkretnych oznaczeń) – zwykle chętnie dzielą się oni zdjęciami i wideo. Co ważne – w przypadku takich materiałów zawsze należy zapytać autora o zgodę na ich wykorzystanie. 

#2 Zorganizuj konkurs lub challenge

Zaoferowanie nagrody w zamian za udostępnienie UGC to dodatkowy bodziec do stworzenia dobrych materiałów dla marki w social media. Pamiętaj jednak, że nagroda powinna być adekwatna do wysiłku, który należy włożyć w przygotowanie zgłoszenia – a w tym przypadku konkursowy “próg wejścia” jest stosunkowo wysoki. 

Na Tik-Toku podobną funkcję może pełnić challenge – chwytliwa aktywność do powtórzenia w wideo, często z wykorzystaniem produktu i/lub brandowej muzyki, która angażuje użytkowników do tworzenia UGC.

#3  Stwórz program ambasadorski

Zyskującą na popularności strategią wśród marek na pozyskanie UGC jest wytypowanie ambasadorów spośród społeczności. Te osoby regularnie otrzymują od marki produkty do przetestowania, a w zamian za to przygotowują treści i dzielą się swoimi doświadczeniami w social media. 

Podczas rekrutowania ambasadorów, istotniejsze niż duże grono obserwujących są zdolności tworzenia atrakcyjnych treści – dzięki temu stosunkowo niedużym kosztem regularnie otrzymujemy dobrej jakości treści do wykorzystania w kanałach własnych, np. w social media.

#4 Nawiąż współpracę z twórcami

Jeśli chcesz mieć większą kontrolę nad powstaniem treści (np. otrzymać jeden z rodzajów materiałów opisanych powyżej) oraz mieć pewność co do tego, w jakich kanałach i formatach w social media możesz ponownie je wykorzystać, najlepiej zlecić przygotowanie UGC wprawionym twórcom. 

Możesz zrobić to bezpośrednio, albo skorzystać z pomocy agencji lub specjalnych platform, które łączą marki z twórcami i pośredniczą w procesie, dbając o to, by treści tworzone dla marki były najlepszej jakości i odpowiadały na brief. 

Podnieś skuteczność swoich kampanii z Adtrip dzięki User Generated Content

Współpracujemy z dziesiątkami utalentowanych content kreatorów, którzy mogą przygotować skuteczne treści dla Twojej marki. W ramach świadczeń reklamowych w środowisku Facebooka w Adtrip przygotujemy dla Ciebie szczegółową strategię contentową z wytycznymi dla komunikacji wizualnej oraz moodboardem. Skontaktuj się z nami tutaj! 

Napisz do nas
Oddzwonimy w ciągu 30 minut.
wyślij wiadomość
Wiadomość została wysłana poprawnie.
Zazwyczaj odpowiadamy w ciągu 5-15 minut i natychmiast oddzwaniamy (w godzinach pracy biura, czyli od poniedziałku do piątku, między 8:00 a 16:00). Jeśli sytuacja wymaga dodatkowej weryfikacji informacji, podejmiemy to działanie, aby móc do Ciebie wrócić z kompletną odpowiedzią.

Miłego dnia!
Zespół Adtrip
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Wypełnij formularz
Wyślij Zapytanie
Formularz został wysłany!
Coś poszło nie tak. Sprawdź czy wypełnione zostały wszystkie pola lub spróbuj ponownie później.